Domorganist Kristian Krogsøe

KRISTIAN KROGSØE (f.1982) blev i 2007, i en alder af 24 år ansat som domorganist ved Aarhus Domkirke. Derudover blev han i 2022 udnævnt til gæsteprofessor ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
Han er uddannet organist hos Prof. Ulrik Spang- Hanssen på Det Jyske Musikkonservatorium og i solistklassen på Universität der Künste i Berlin som elev af Prof. Leo van Doeselaar og Erwin Wiersinga, hvorfra han debuterede med udmærkelse i 2009.

Siden sin debut i Berliner Dom har Kristian Krogsøe givet koncerter med et bredt repertoire i Danmark såvel som i udlandet.
Kristian Krogsøe har udgivet 2 cd’er: Samlede orgelværker og Requiem af M. Duruflé sammen med Aarhus Domkirkes Kantori og Concert Clemens, dirigeret af Carsten Seyer-Hansen.

Denne cd blev præmieret med Preis der deutschen Schallplattenkritik. I 2016 udkom en cd med tysk romantisk musik inspireret af J. S. Bach – “A Tribute to J. S. Bach” Pressen skrev bl.a. “Krogsøe’s virtuoso performances make light work of the technical demands” (Grammophone). “The virtuosity of Krogsøe makes this a most enjoyable disc” (Choir and Organ)

Januar 2024 udkom dobbelt-cd’en/bogen “The Great Organ of Aarhus Cathedral”, som er en demonstration af Aarhus Domkirkes orgel efter den store restaurering og udvidelse i 2018-2020. Udgivelsen er blevet til i samarbejde med den svenske organist Anders Johnsson og udgivet på forlaget Danacord.

Som solist med orkester har han medvirket i Berliner Staatsopers opsætning af Busonis opera Doktor Faust dirigeret af Daniel Barenboim og ved flere lejligheder med Aarhus Symfoniorkester under ledelse af Giancarlo Andretta, Leif Segerstam og Alexander Vedernikov.

Som akkompagnatør med kor har han arbejdet med bl.a. Danmarks Radios Vokalensemble, dirigeret af Marcus Creed, og Vokalgruppen Ars Nova Copenhagen, dirigeret af Paul Hillier.

PRESSEBILLEDER til download her