Dom-kunstværker: Mundus inversus – den omvendte verden!

Gæssene efter ræven – der er tilsyneladende gået kuk i hakkeordenen! Og hvordan har dyrene overhovedet tiltusket sig plads  i kirkerummet?

”Den omvendte verden” – tanker ved et kalkmaleri

Vorherres himmelske veje stemmer ikke altid overens med  vores jordiske. Således må også Luther slutte, når han i en kommentar til evangeliet om Peters fiskedræt, hvor Peter får besked på ved højlys dag at sætte garnene ud, konstaterer: Det er jo ellers den almindelige mening, at når man fisker, ser man ikke meget om dagen. Natten er langt bedre. Ligeledes plejer fiskerne ikke at sejle ud midt på søen eller havet, men bliver ved land, hvor der er mange fisk. Således er fiskernes kunst, men det vender Herren helt om på!! Denne ’omvendte verden’, (mundus inversus) er et kendt og betydningsfuldt tema i jødiske og kristne skrifter om bibelen og har givet nedslag i kirkekunsten. Billedlige fremstillinger viser f.eks. en borg eller en by svævende over skyerne; et får vogter en hjord af græssende mennesker; en tjener rider på en hest, mens hans herre løber efter ham; musen jager katten. ”Mundus inversus” ses også på et nyfundet himmelfartskalkmaleri i Faxe kirke. Malerierne gengiver ikke dækkende skyer over Kristus, derimod er toppen af fresken fyldt med mærkelige omvendte figurer som karikatur på ondskaben. Figurerne ses med fødderne øverst. Ondskaben falder ned i kirken. Og hvad med Aarhus Domkirke? Jo også her – i søndre tværskib – findes den omvendte verden. På en ikke særlig fremtrædende plads i det sydligste hvælv lod maleren sidst i 1400-tallet gæssene hænge ræven! (en lidt munter kommentar til de velkendte ord om, at den, der ophøjer sig skal ydmyges, og den, der ydmyger selv skal ophøjes).

Knud Svendsen

Domkunst_Mundus inversus_den omvendte verden