Badehuset på Aarhus Ø

DOMKIRKENS BADEHUS | Samlingssted på Aarhus Ø

FÆLLESSKAB – AKTIVITETER – REFLEKSION

Da man for år tilbage erfarede, at bydelen Aarhus Ø ville vokse sig rigtig stor, måtte man tage stilling til, hvordan man kunne favne et så vidtstrakt sogn. Skulle man bygge en ny kirke på Aarhus Ø og dele sognet i to, eller skulle Aarhus Ø være en del af Aarhus Domsogn? Man valgte det sidste og købte Badehuset med henblik på, at benytte huset som en anderledes, moderne sognegård placeret i beboernes nærområde på Aarhus Ø. Domkirkens Badehus består af 2 af i alt 21 badehuse tegnet af Bjarke Ingels, som blev opført i 2019. Husene er beliggende ved Bassin 7 i forlængelse af vandsport, cafeer, havnebadet og teateret. Fælles for alle badehusejerne er, at de er forpligtede til at lave mindst ti offentlige arrangementer årligt.

I Domkirkens Badehus er der i dag mange forskellige aktiviteter – nogle udbudt af kirken selv, andre arrangeret af folk udefra – alt fra privatpersoner, foreninger, kunstnere og studerende som har ideer til aktiviteter, de gerne vil starte op på frivillig basis. Kvadratmeterne er små, men der er højt til loftet og plads til det meste – blot det er offentligt.

UNG PÅ Ø

En stor del af aktiviteterne i Badehuset hører under Ung på Ø – et fællesskab for unge voksne. Ønsket er at skabe et åbent rum for aktiviteter, fællesskab og refleksion, hvor man må komme som man er og kan deltage og engagere sig med de forskelligheder vi hver især rummer. Flere af husets aktiviteter afholdes af frivillige studerende og annonceres løbende på sociale medier. Alle aktiviteter planlægges og koordineres af kulturmedarbejder Kirsten.

Følg vores aktiviteter og dagligdagen i Badehuset på vores sociale medier: Facebook og Instagram. For mere information kan Kirsten kontaktes på kirkekultur.clemens@gmail.com

Billeder fra Badehuset