Aarhus Domkirkes orgler

Hovedorglet

Hovedorglet blev bygget i 1730 af den tyske orgelbygger Lambert Daniel Kastens, elev af Arp Schnitger, en af verdens største orgelbyggere. Orglet havde 43 registre fordelt på hovedværk, overværk, brystværk og pedal – en værkopdeling som kan aflæses i den bevarede facade med de originale 1700tals-piber.

Orglet er siden blevet ombygget og udvidet flere gange. I 1850erne og 1870erne blev orglet moderniseret og tilpasset et romantisk klangideal af den fynske orgelbyggerfamilie Demant.

I 1927-28 blev orglet gennemgribende ombygget og udvidet til 84 klingende registre. Th. Frobenius & Co. udførte arbejdet. En del piber fra Kastens og Demant blev genanvendt, men størstedelen af det nuværende orgel stammer fra denne tid og senere. Orglet fik et nyt, fritstående spillebord med 4 manualer og pedal – orglets ”cockpit”.

Nobelpristager Albert Schweitzer, som også var anerkendt koncertorganist og orgelekspert, var involveret i orgeludvidelsen og sammenlignede orglet med det store orgel i Notre-Dame-katedralen i Paris. Dette har givetvis haft afgørende politisk betydning for, at man valgte at videreføre det gamle orgels grundsubstans i det ”nye” orgel i stedet for – som det også var på tale – at kassere instrumentet og bygge et nyt.

I 1950erne blev orglets klang gennem justering af pibernes længde tilpasset et lysere klangideal. I 1980erne blev en del af denne ombygning dog tilbageført.

Fra 2018-20 blev orglet omfattende restaureret af orgelbyggerfirmaet Marcussen & Søn, Åbenrå for at genskabe den oprindelige klang fra 1920erne og sanere orglets konstruktion. Det berømte orgel, som med 96 registre er Danmarks største, fremstår nu med et enhedspræget udtryk svarende til den oprindelige æstetik fra 1920erne.

Følg restaureringen af hovedorglet via 23 små videoer her.

Kororglet

På grund af kirkens længde og akustik besluttede man i 60’erne at bygge et orgel i koret til brug ved vielser og andre tjenester (og koncerter) i koret. Orglet blev bygget i 1970 af Bruno Christensen & Sønner og er et typisk neobarokt instrument.

Kororglet har 23 registre fordelt på hovedværk, brystværk og pedal. Det er ophængt i den sydlige side af koret.
Hør domorganist Kristian Krogsøe fortælle om kororglet i en video nederst på denne side.

Flytbart orgel

Domkirken råder over et såkaldt orgelpositiv, dvs. et lille 4-stemmers flytbart orgel, som bruges ved mindre koncerter, hvor der skal spilles sammen med flere andre instrumenter.

Orglet, som er bygget i 2004 af det hollandske firma Henk Klop, har udelukkende træpiber, som giver en overordentlig smuk, blød klang.
Leje af orglet kan i visse tilfælde aftales ved henvendelse til domkantor Anne Agerskov. Læs mere om lån/leje af orgel.