KATEDRALSAMTALER | Video & podcast

Videooptagelser af en række af de Katedralsamtaler, som har fundet sted i Domkirken siden 2020. Alle samtaler kan også høres som podcast her.

Mogens Pahuus, forfatter & tidl. professor i filosofi, AAU, fortæller om K. E. Løgstrup (1905-1981), der er blevet kaldt det tyvende århundredes største danske tænker.  Henrik Grøndal Lund er vært for samtalen. 14. november 2023
Hør Podcasten her.

Forfatter & lektor i teologi, KU Anders Holm i samtale med sognepræst Henrik Grøndal Lund om Nikolai Frederik Severin Grundtvig (1782-1872) – en markant skikkelse i dansk ånds- og samfundsliv. 24. oktober 2023.
Hør Podcasten her

Forfatter & leder af Søren Kierkegaards Forskningscenter Joakim Garff i samtale med Henrik Grøndal Lund om Søren Kierkegaard. 10. oktober 2023. Podcast her.

Jón Kalman Stefansson er en af Nordens og Europas store nulevende forfattere, og siden udgivelsen sidste år er Dit fravær er mørke blevet en international succes, som har modtaget flere betydelige litterære priser. Henrik Grøndal Lund er vært for samtalen. 14. juni 2023
Podcast her.

Forfatter og museumsinspektør Jeanette Varberg i samtale med sognepræst Henrik Grøndal Lund om sin nye bog “Enkernes Land” i forbindelse med Aarhundredets Festival. 9. marts 2023.
Podcast her.

Sognepræst Henrik Grøndal Lund taler med komponisten Allan Gravgaard Madsen om hans virke som klassisk komponist. Domorganist Kristian Krogsøe og Allan Gravgaard taler om klassisk musik i dag. 31. januar 2023.
Podcast her.

Aarhus Domkirke har inviteret den danske maler og grafiker Maja Lisa Engelhardt til en katedralsamtale om hendes kunstneriske virke. 25. november 2022.
Podcast her.

Josefine Klougart fortæller om at skrive en samtidsroman, som gennem et portræt af en familie udfolder, hvordan det er at være menneske i dag. Samtalen tager fat på nogle af tidens vigtigste livstemaer. 11. november 2022.
Podcast her.

Katedralsamtale i Aarhus Domkirke med Svend Brinkmann, som i samtale med sognepræst Henrik Grøndal Lund fortæller om sin seneste udgivelse ‘Mit år med Gud’. 26. august 2021.
Podcast her.

LitX 2021: Katedralsamtale om GRUNDTVIGS DIGTERISKE BIDRAG TIL LITTERATUR OG KRISTENDOM. Litteraturprofessor & Dr. Phil. Erik A. Nielsen i samtale med Henrik Grøndal Lund om de store danske salmedigtere. 25. juni 2021.
Podcast her.

LitX 2021: Katedralsamtale i Aarhus Domkirke om BRORSON. PIETISME, MEDITATION & EROTIK. Fhv. litteraturprofessor, dr. phil. & forfatter Erik A. Nielsen i samtale med Henrik Grøndal Lund. 25. juni 2021.
Podcast her.

LitX 2021: Katedralsamtale i Aarhus Domkirke om THOMAS KINGO. BAROK, ENEVÆLDE & KRISTENDOM. Fhv. litteraturprofessor, dr. phil. & forfatter Erik A. Nielsen i samtale med Henrik Grøndal Lund. 25. juni 2021.
Podcast her.

LitX 2021: Katedralsamtale i Aarhus Domkirke om KRISTENDOMMENS RETORIK. Fhv. litteraturprofessor, dr. phil. & forfatter Erik A. Nielsen i samtale med Henrik Grøndal Lund om den kristne digtnings retorik gennem 2000 års europæisk tradition med de bibelske skrifter. 25. juni 2021.
Podcast her.

Hans-Jørgen Schanz, professor emeritus i idéhistorie, AU | Henrik Grøndal Lund, vært & sognepræst i Aarhus Domkirke. 19. november 2020.
Podcast her.

Katedralsamtale med Nils Villemoes om BØVL I BIBELEN tirsdag 3. november 2020.
Podcast her.

Dannelsesrejsen – hvad er det menneske?
Katedralsamtale med Svend Brinkmann i Aarhus Domkirke tirsdag 16. juni 2020.
Samtalen kan også høres som podcast

Peter Brandes og kunstens meridian
Katedralsamtale med Peter Brandes i Aarhus Domkirke lørdag 13. juni 2020.
Samtalen kan også høres som podcast