Frivillig i Domkirkens Badehus

I DOMKIRKENS BADEHUS HØRER VI GERNE FRA DIG OM DINE IDEER TIL TING, DU KUNNE TÆNKE DIG AT STARTE SAMMEN MED OS. HER ER HØJT TIL LOFTET, OG ALLE ER VELKOMNE.

Med udbyggelsen af Aarhus Ø er Aarhus Domsogn blevet et stort og vidtstrakt sogn. Aarhus Domkirke købte Badehuset med henblik på, i en moderne kontekst, at fungere som en anderledes, moderne repræsentation af kirken i beboernes nærområde på Aarhus Ø til brug som samlingssted for fællesskab, aktiviteter og refleksion for Øens beboere.

Domkirkens Badehus består af to af i alt 21 badehuse tegnet af Bjarke Ingels, som blev opført i 2019. Husene er beliggende ved Bassin 7 i forlængelse af vandsport, cafeer, havnebadet og teateret. Fælles for alle badehusejerne er, at de er forpligtede til at lave mindst ti offentlige arrangementer årligt.

I Domkirkens Badehus er der mange forskellige aktiviteter – nogle udbudt af kirken selv, andre arrangeret af folk udefra – alt fra privatpersoner, foreninger, kunstnere, studerende som har ideer til aktiviteter, de gerne vil starte op på frivillig basis. Kvadratmeterne er små, men her er højt til loftet og plads til det meste – blot det er offentligt.

Vil du høre mere om Domkirkens Badehus, ønsker du at hjælpe til som frivillig, eller har du ideer til nye aktiviteter, er du velkommen til at kontakte kirke- og kulturmedarbejder Kirsten Margrethe Bach.

UNG PÅ Ø

Ung på Ø er et fællesskab for unge og studerende på Aarhus Ø. Vi ønsker at skabe et åbent rum i Badehuset, hvor man må komme, som man er, og hvor der er plads til, at alle kan deltage og engagere sig med de forskelligheder, vi hver især rummer.

Blandt vores faste aktiviteter er Ø-Mad | Fællesspisning for studerende samt studiecafé. Herudover inviterer vi løbende til forskellige arrangementer.

Sognepræst Hans samt kirke- og kulturmedarbejder Kirsten står bag aktiviteterne i Ung på Ø.

Ø-Mad | Fællesspisning for studerende
En gang om måneden samler vi Øens studerende og lærer hinanden at kende på tværs af kollegierne! Er du ny på Aarhus Ø eller gammel i gårde, kommer du på egen hånd eller sammen med en ven – alle er velkomne!

Prisen er 20 kr., og tilmelding sker via sms til Kirsten senest dagen før kl. 12.00.

Studiecafé
Til studiecafé åbnes Badehuset op for de studerende, så de kan læse og skrive i rolige omgivelser. Der er kaffe, wi-fi, havudsigt og højt til himlen. Åbningstiderne annonceres løbende på sociale medier.
Studiecaféen drives blandt andet af frivillige studerende, som selv læser til eksamen, og caféen åbningstider afhænger derfor delvis af deres mulighed for at være her.
Har du lyst til at hjælpe med at holde studiecaféen åben, så kontakt kirke- og kulturmedarbejder Kirsten.

MORGENMEDITATION

Start ugen med en halv times guidet meditation med fokus på ro og nærvær. Vi slutter med et fadervor og en kop te/kaffe til dem, som har tid og lyst til det. Det er gratis, kræver ingen forkundskaber og alle er velkomne.

STILLESTUND

Kom ned i gear med en halv times guidet meditation med udsigt til himmel og hav. Vi slutter med et fadervor, kaffe/te og en snak med dem, som har tid og lyst til det. Det er gratis, kræver ingen forkundskaber og alle er velkomne.

ÅBENT BADEHUS

Kender du din nabo? Eller dem i den næste opgang? Har du set Badehuset indefra? Er du ny på Aarhus Ø eller bare interesseret i at møde andre fra dit lokalområde? Så kig ind! Døren står åben for alle, der har lyst til at være i hyggeligt selskab med andre. Der er kaffe på kanden og altid en småkage i dåsen. Det er gratis, og unge som gamle er velkomne.

Kirke- og kulturmedarbejder Kirsten vil være med hver gang. Der er ingen tilmelding, så man er velkommen til bare at droppe ind, når det passer én. Eventuelle spørgsmål kan rettes til kirke- og kulturmedarbejder Kirsten.

LITTERATURGRUPPE

Har du lyst til at være med i en litteraturgruppe? En lille flok mødes i Domkirkens Badehus én gang om måneden. Domkirkens stiller lokaler og faciliteter til rådighed, men ellers drives gruppen af lokale fra Aarhus Ø. Litteraturgruppen udvælger i fællesskab en bog fra gang til gang, som man selv forventes at anskaffe. Gruppen skiftes desuden til at medbringe lidt sødt til kaffen. Det kræver ingen særlige forkundskaber at være med, blot at man har læst hjemmefra, og har lyst til at deltage i en god samtale om det læste i samvær med andre.

Der er pt. lukket for tilmelding, men ved interesse kan man kontakte kirke- og kulturmedarbejder Kirsten og høre, om der er ledige pladser eller mulighed for at starte en nye gruppe.

Følg Domkirkens Badehus’ arrangementer og åbningstider på: Facebook og Instagram.