CATHEDRALIS. Nyskrevet værk til genindvielse af hovedorglet

Jazzmusikeren og komponisten Nikolaj Bentzon har komponeret værket CATHEDRALIS til Aarhus Domkirke som en markering af genindvielsen af hovedorglet, og værket uropføres med en række internationalt anerkendte musikere i Domkirken torsdag d 16. september kl. 19.30.

Ved denne koncert mødes Prinsens Musikkorps med domorganist Kristian Krogsøe omkring uropførelsen af værket CATHEDRALIS, som er komponeret af Nikolaj Bentzon på bestilling af de medvirkende til markering af genindvielsen af Aarhus Domkirkes orgel, som i 2018-2020 har gennemgået en omfattende restaurering og nu er Danmarks største orgel.

Som gæstesolist medvirker den ungarskfødte stjernetrompetist Gábor Tarkövi, som er professor i Berlin og i en længere årrække har været solotrompetist i Berliner Philharmonikerne. Koncerten dirigeres af Henrik Vagn Christensen.

Nikolaj Bentzon, der er en af landets førende jazzpianister og i mange år bl.a. har været tæt forbundet med Danmarks Radios Bigband har med CATHEDRALIS skrevet et nyt værk, som udnytter det store klanglige spektrum i Aarhus Domkirkes orgel i samspillet med ensemble og solist. Han bevæger sig i kompositionen genremæssigt elegant mellem inspiration fra kirkemusikkens lange tradition og sin egen jazz-baggrund.

Prinsens Musikkorps og Kristian Krogsøe har tidligere arbejdet sammen ved flere lejligheder omkring opførelser af Carl Nielsens 3. symfoni i arrangement for orgel og messingensemble. I denne musik vil de orkestrale farver i Aarhus Domkirkes orgel, landets største, blande sig med messingklangen og sammen fremkalde nye sider af det symfoniske værk.

Tilblivelsen af kompositionen CATHEDRALIS er støttet økonomisk af Statens Kunstfond, STIBO-fonden og Knud Højgaards Fond.