Anne Agerskov | organist & domkantor

(f.1989) er domkantor og organist ved Aarhus Domkirke og desuden ansat som timelærer i kunstspil og kirkespil i orgel på Det Jyske Musikkonservatorium. Senest har Anne i samarbejde med sopranen Lykke Appelon grundlagt Aarhus Barokfestival, som finder sted for første gang i juni 2024 med støtte fra en lang række danske kulturfremmende fonde. I november 2022 uropførte hun ”H.C. Andersens Eventyrsymfoni – Fem tonedigte for symfonisk orgel” som et led i Aarhus Symfoniske Orgelfestival. Værket var bestilt af Anne, og blev til i samarbejde med 5 anerkendte danske komponister.

I 2021 udkom CD’en In Praise of Harmony med Ensemble 1585, som er et af Annes faste projektensembler, hvori hun spiller cembalo. I samarbejde med sin mand Ulrik Spang-Hanssen, driver hun barokensemblet, der har eksisteret siden 2019.

I oktober 2017 debuterede Anne fra solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun har studeret ved professor Ulrik Spang-Hanssen og domorganist Kristian Krogsøe.

I perioden fra oktober 2014 til august 2020 har hun haft organistembedet ved Sct. Marie kirke i Sønderborg, og i samme periode var hun sideløbende ansat som underviser i orgel på MGK i Sønderborg. I januar 2017 blev hendes første orgelelev optaget på konservatoriet. I 2020 opstod det sønderborgbaserede vokalensemble Cappella Clara på Anne Agerskovs initiativ med dengang 8 kvindelige sangere fra egnen omkring Sønderborg. Vokalensemblet ledes stadig af Anne og tæller i dag 9 medlemmer, der laver 3-4 koncertprojekter om året navnlig i Sønderjylland.

I sin tid i Sønderborg var Anne også engageret i byens øvrige musikliv qua sit arbejde på formandsposten i Sønderborg Musikråd.

I foråret 2016 har Anne studeret et semester i Paris ved professor Eric Lebrun på Conservatoire de Saint-Maur-des-Fossés og har desuden i sin studietid deltaget i en række mesterkurser med prominente organister fra Europa. Anne har spillet orgelkoncerter i Sverige, Tyskland, Frankrig, Italien og Schweiz og medvirket på continuo i Aalborg Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester og Randers Kammerorkester. Hertil kommer hendes medvirken i en mængde forskellige kammerensembler.