Nyt magasin CLEMENS på gaden

Aarhus Domkirke udgiver nyt magasin CLEMENS

Hvad vil det sige at være et godt menneske? Hvornår er man egentlig næstekærlig? Hvad tænker præsterne om disse begreber? Og om sig selv?

Nogle af svarene kan man finde i det nye magasin CLEMENS, som vil blive husstandsomdelt til alle borgere i Aarhus Domsogn inden påske, ligesom det vil kunne findes i Aarhus Domkirke fra slutningen af marts.

”Vi udgiver magasinet CLEMENS af flere grunde. For det første er det en hilsen fra Domkirken til alle medlemmer i Midtbyen. For det andet er det et magasin, der tager flere af de almene og aktuelle spørgsmål op, som optager mange mennesker i dag. Det kan være vanskeligt at finde et ståsted i et samfund, der på alle måder accelererer i tid og tempo. Hvor finder jeg mig selv? Hvor finder jeg fast grund under mit liv og mine meninger? Alt er i spil. Magasinet er et bud på den livsoplysning og åbne debat, som vi ønsker i Domkirken. Og vi vil gerne i højere grad inddrage byens beboere i den debat,” siger domprovst Poul Henning Bartholin, som er ansvarlig for udgivelsen.

Magasinets coverstory er et interview med Thorbjørn Schwarz, måske bedre kendt som DJ Static, en af landets førende DJ’s. Vi har spurgt ham, hvad der gemmer sig bag ved mixerpulten. “At opføre sig ordentligt er noget af det vigtigste, man kan foretage sig,” siger han i et interview.

“Gode gerninger skal ikke gå hen og blive en præstation. Du skal ikke forvente en medalje for at gøre en god gerning. Du skal bare gøre det.”

Magasinet har også et tema om næstekærlighed, hvor Frivilligcenter Aarhus fortæller, at aarhusianerne i højere og højere grad melder sig som frivillige.

Du kan i en flot fotoreportage møde 81-årige Andersen, som har sin daglige gang i Midtbyen.

Magasinet præsenterer også de fem præster, der er ansat ved Aarhus Domkirke, i hver sit interview. Magasinet CLEMENS er på 52 sider og kan læses her.