Videoer

Her på siden er det muligt at opleve Aarhus Domkirke i lyd og billeder. Siden vil blive opdateret løbende med nyt materiale, der fortæller om livet i og omkring Domkirken.

Domprovst Poul Henning Bartholin og arkitekt Grith Bech-Nielsen fortæller om Aarhus Domkirke og Aarhus bys lange historie i videoen ”Vil du se min smukke kirke?”

Kravlegudstjeneste i Aarhus Domkirke.
Sognepræst Tina Brixtofte og organist David Peter Schmidt.
Varighed: 2:16

Reformationsprojekt i Aarhus Domkirke. Hvert år undervises skoleelever i reformationen. Der udspiller sig forskellige scener seks forskellige steder i domkirken. Arrangør: Skole-Kirke-Samarbejdet.
Varighed: 4:33

Indledningskoret fra Bachs kantate 111, “Was mein Gott will, das g’scheh allzeit”
Fra musikhøjmesse i Aarhus Domkirke.
Varighed: 5:10

Mendelssohn Bartholdy: Ouverture til oratoriet “Paulus”, spillet af domorganist Kristian Krogsøe på hovedorglet i Aarhus Domkirke.
Varighed: 7:49

Louis Vierne: Naïades spillet af 2. organist David Peter Schmidt på hovedorglet i Aarhus Domkirke.
Varighed: 5:28

Kororglet i Aarhus Domkirke. Vi er på opdagelse med domorganist Kristian Krogsøe. Han viser også, hvor forskelligt orglet kan lyde, hvordan det stemmes – og meget mere.
Varighed: 4:52

Vending af altertavle i Aarhus Domkirke.
Kirketjener Per Mathiassen vender altertavlen, så man kan se, hvad der gemmer sig inde bagved. Og viser hvordan man kan åbne og lukke
topskabet, som sidder 7-8 meter oppe.
Varighed: 3:43

Påsken i billeder i Aarhus Domkirke. Hvert år maler nogle 2.-6. klasser billeder med Påskens motiver. De mødes i kirken en formiddag for at synge
lidt, spise boller og se hinandens billeder. Arrangør: Skole-Kirkesamarbejdet i Aarhus Kommune i.s.m. Aarhus Billed- og Medieskole.
Varighed: 5:21

Marseliskapellet.  Kirketjener Hans Henrik Christensen fortæller her historien bag Marseliskapellet, et fornemt gravmonument over slægten Marselis, der ligger ved indgangen til Domkirken.