Dom-kunstværker: Allehelgensbilledet

Midt på korvæggens sydside i koromgangen står vi over et helt unikt billede fra o. 1500, der har været knyttet et Allesjælesalter, hvor der mod betaling blev afholdt sjælemesser, der skulle sikre afdøde personer et kortere opholdt i Skærsilden efter døden,

Det helt særlige ved dette billede er, at det i et glimt viser os Middelalderens 3-delte verdensbillede: Øverst i Himlen troner Faderen, Sønnen og Helligaånden omgiver af musicerende engle. I midterfeltet jorden, hvor – under Pave Gregors messe – brødet og vinen underfuldt forvandles til Kristi legeme og blod. Underst Skærsilden, hvor sjælene underkastes voldsomme pinsler, men hvor engle i kraft af messen i midterfeltet styrtdykker ned og udfrier sjæle og bringer dem op i Himlen.

Billedet udsiger altså klart, hvorfor det er så god en ide, at give gaver til Kirken mod at få gennemført messer for ens afdøde kære. Denne handel med aflad for ens synder udviklede sig til et misbrug, der i løbet af de næste årtier satte gang reformationen.
Klik på fotoet for at forstørre (- og klik igen i øverste højre hjørne for yderligere forstørrelse)

Troels Rønsholdt

Allesjælesbillede