Hovedorgel

Dom-kunstværker: Orgelfacaden

Vestvæggens prægtige inventarstykke – orgelfacaden Det gælder for nogle af de meget berømte orgler, at deres originale bevaringstilstand simpelthen skyldes den ”heldige” omstændighed, at kirken ikke havde de nødvendige midler til rådighed for restaureringer og ombygninger. I dag kan beskueren stadig glæde sig over Daniel Kastens over 290 år gamle storslåede orgelfacade med de mange […]

Gregorsmesse_2

Dom-kunstværker: Gregorsmessen

Tre steder – næsten helt symbolsk – optræder motivet med Gregorsmessen i Aarhus Domkirke. Gregor den Store (540-604) var pave og en af de fire kirkefædre og ophavsmand til den latinske kirkes eenstemmige liturgiske sang. Han afbildes i færd med at holde den messe, hvor han ifølge legenden fik en vision af Kristus, der blødende […]

Smertensmanden og Gregor messe_3 800x1200

Dom-kunstværker: Smertensmanden

Smertensmanden og Gregormessen I den anden arkade fra vest i hovedskibets sydside ses et stort kalkmaleri, der tydeligvis har været en del af et af de mange altre i katolsk tid. Øverst ses en baldakin med tre våbenskjolde holdt af to engle. I feltet derunder ses Kristus, der som smertensmand  viser sig for den knælende […]

Korskrankemuren

Dom-kunstværker: “Lysets sæde”

Korskrankemuren og ’Lysets sæde’ Gik man ind i Aarhus Domkirke først i 1400-tallet, ville man næppe kunne kende den bygning, vi har i dag. Den store overhvælvning af hovedskibet var færdiggjort i 1477, korsskæringen i 1480. Men først ved overgangen til 1500-tallet fik kirken sin nuværende længde. Desuden kom en koromgang, det gav mulighed for […]

Haandskrift_1

Dom-kunstværker: En 600-årig hilsen fra Domkirken

Som de berømte guldhorn efter mere end 1000 år i skjul bragte Danmark en hilsen fra en fjern fortid, bragte to sider fra en liturgisk bog, et missale, Domkirken en hilsen fra sen middelalder. De var skåret i strimler på langs og anvendt som tættemateriale i prædikestolen, hvor de blev fundet ved restaurering i 1955. […]

Jesusbarnet æble

Dom-kunstværker: Symbolikken i detaljen

Man skal bruge øjnene i Domkirken. Belønningen kan være, at man pludselig gør opdagelser, man ikke tidligere har registreret. Symbolerne viser sig først, når man har tid til fordybelse. De kunne måske være kunstnerens private tilbedelse. I altertavlens nederste venstre predella (låge) (Gregormessen) har maleren længst ude i baggrunden anbragt en påfugl (fremhævet på fotoet […]

Magasin Clemens_forside

Nyt magasin CLEMENS på gaden

Aarhus Domkirke udgiver nyt magasin CLEMENS Hvad vil det sige at være et godt menneske? Hvornår er man egentlig næstekærlig? Hvad tænker præsterne om disse begreber? Og om sig selv? (mere…)

Maria solgissel 1300x

Dom-kunstværker: Resten af et forsvundet sidealter

Den, der trådte ind i Domkirken før reformationen, så et helt andet rum.  Ingen bænke og ingen prædikestol. En stor gulvflade mødte øjet, men der var sidealtre i alle arkader. Ca. 40 sådanne kender vi navnene på, viet som de var til Maria og helgener, der kunne gå i forbøn. Det sørgede kanniker og vikarer […]

Konsekrationskors 1300x

Dom-kunstværker: Korset der ikke blev restaureret

Forlader man højkoret gennem Caspar Finckes smedejernsport i Scheels epitafium møder øjet på koromgangens væg et såkaldt ’konsekrationskors’. Der har vist været 12 af disse sengotiske såkaldte indvielseskors; tilbage er to, nemlig et i nordre koromgang og et i søndre sideskibs 4. fag fra øst med en rød cirkel. Her bestænkede biskoppen ved kirkeindvielser korset med […]